Studeren in het hoger onderwijs met dyslexie

Er zijn steeds meer studenten met dyslexie in het HO.

Verklaringen:  

Omgeving:

  • vroegdetectie

  • efficiëntere remediëring in LO en SO

  • STICORDI-maatregelen in LO en SO

  • implementatie van faciliteiten in HO

Student:

  • meer zelfkennis

  • verhoogde assertiviteit

  • hogere aspiraties en verwachtingen

 

Problemen die dyslectische studenten ondervinden:

  • Duidelijk blijvende problemen met lezen, spelling, schrijven -> lees-en leerstrategieën

  • Tragere verwerkingssnelheid ( problemen met informatieverwerking en informatieoproeping ->LTG)

  • Problemen met werkgeheugen -> geheugenstrategieën

  • Zelfcontrolestrategieën

  • Motivatie

 

=>Volgens de ‘Universal Design for learning’ hebben ze dus problemen met alle drie de pijlers nl.

1. the ‘what’ of learning= wat moeten ze kennen -> informatieverwerking

2. the ‘how’ of learning= hoe moeten ze het verwerken -> strategieën

3. the ‘why’ of learning= motivatie

 

Geassocieerde problemen:

  • Aandacht en concentratie ( concentratieproblemen, verhoogde afleidbaarheid, vergeetachtigheid en verstrooidheid )

  • Oriëntatie in tijd en ruimte ( timemanagement,

 

=> executieve functies

 

Uit studie is gebleken dat studenten met dyslexie minder slaagkansen hebben en meer kans op drop-out.

Wat melden studenten met dyslexie zelf als knelpunten?

- meer tijd nodig voor lezen en structureren van cursussen

- problemen met materiaal in andere talen

- problemen met notities maken tijdens de les ( vooral lawaaierige omgeving)

- moeite met schrijven van papers ( ideeën formuleren en fouten identificeren)

- moeite met memoriseren van namen en data

- slecht timemanagement

 

Wat kan hun slaagkansen verhogen?

 ( naast de algemene variabelen zoals SES, onderwijsniveau, IQ, ….)

  1. Vroegdetectie waardoor efficiëntere remediëring in LO en SO en het uitwerken van STICORDI-maatregelen in LO en SO

  2. Implementatie van faciliteiten in HO

Deze kunnen studentgericht zijn ( digitale cursussen, tekst-to-speech software) of examengericht ( meer tijd, apart lokaal, spreiding examens)

  1. Persoonlijkheid: uit het Big-Five Model ( neuroticisme, extraversie, openheid, altruïsme, conscientieusheid) blijkt dat conscientieusheid ( zelfdiscipline, doorzettingsvermogen en prestatiegerichtheid) een goede predictor om niet voortijdig te stoppen met de studie en extraversie om te slagen in het HO

  2. Studievaardigheden: uit de LASSI blijkt dat het hebben van goede affectieve strategieën ( motivatie, attitude, tijdsbeheer en concentratie) en van begripsmonitoring ( informatieverwerking, studietechnieken en zelftesting) de slaagkansen verhogen

Conclusie: Dyslexie heeft een negatieve invloed op het academisch traject ( vooral dropout) maar…

57% van de doorzetters behaalt in 3 jaar een bachelordiploma + een deel dat van richting veranderd is en 1 of 2 jaar later afstudeert ( cijfers nog niet bekend)

 

Waar moet aan gewerkt worden?

  • begeleiding bij studiekeuze ( verkeerde inhoudelijke studiekeuze, niveau te hoog, te weinig voorkennis, moeite met timemanagement)

  • ontwikkeling van studievaardigheden

  • sensibilisering van studenten ( gebruik faciliteiten, belang persoonlijkhedi en motivatie)

Bron: dr. Maaike Callens, Universiteit Gent: Succesrate en beïnvloedende factoren bij studenten in het HO, studiedag Garant, 20/10/2015

Adelaarsstraat 13/b002, 9051 Sint-Denijs-Westrem / tel.: 0476/827525 / e-mail: info@ecdyslexie.be