Studeren in het hoger onderwijs met dyslexie
Er zijn steeds meer studenten met dyslexie in het HO.
Verklaringen:
Omgeving:
-
vroegdetectie
-
efficiëntere remediëring in LO en SO
-
STICORDI-maatregelen in LO en SO
-
implementatie van faciliteiten in HO
Student:
-
meer zelfkennis
-
verhoogde assertiviteit
-
hogere aspiraties en verwachtingen
Problemen die dyslectische studenten ondervinden:
-
Duidelijk blijvende problemen met lezen, spelling, schrijven -> lees-en leerstrategieën
-
Tragere verwerkingssnelheid ( problemen met informatieverwerking en informatieoproeping ->LTG)
-
Problemen met werkgeheugen -> geheugenstrategieën
-
Zelfcontrolestrategieën
-
Motivatie
=>Volgens de ‘Universal Design for learning’ hebben ze dus problemen met alle drie de pijlers nl.
1. the ‘what’ of learning= wat moeten ze kennen -> informatieverwerking
2. the ‘how’ of learning= hoe moeten ze het verwerken -> strategieën
3. the ‘why’ of learning= motivatie
Geassocieerde problemen:
-
Aandacht en concentratie ( concentratieproblemen, verhoogde afleidbaarheid, vergeetachtigheid en verstrooidheid )
-
Oriëntatie in tijd en ruimte ( timemanagement,
=> executieve functies
Uit studie is gebleken dat studenten met dyslexie minder slaagkansen hebben en meer kans op drop-out.
Wat melden studenten met dyslexie zelf als knelpunten?
- meer tijd nodig voor lezen en structureren van cursussen
- problemen met materiaal in andere talen
- problemen met notities maken tijdens de les ( vooral lawaaierige omgeving)
- moeite met schrijven van papers ( ideeën formuleren en fouten identificeren)
- moeite met memoriseren van namen en data
- slecht timemanagement
Wat kan hun slaagkansen verhogen?
( naast de algemene variabelen zoals SES, onderwijsniveau, IQ, ….)
-
Vroegdetectie waardoor efficiëntere remediëring in LO en SO en het uitwerken van STICORDI-maatregelen in LO en SO
-
Implementatie van faciliteiten in HO
Deze kunnen studentgericht zijn ( digitale cursussen, tekst-to-speech software) of examengericht ( meer tijd, apart lokaal, spreiding examens)
-
Persoonlijkheid: uit het Big-Five Model ( neuroticisme, extraversie, openheid, altruïsme, conscientieusheid) blijkt dat conscientieusheid ( zelfdiscipline, doorzettingsvermogen en prestatiegerichtheid) een goede predictor om niet voortijdig te stoppen met de studie en extraversie om te slagen in het HO
-
Studievaardigheden: uit de LASSI blijkt dat het hebben van goede affectieve strategieën ( motivatie, attitude, tijdsbeheer en concentratie) en van begripsmonitoring ( informatieverwerking, studietechnieken en zelftesting) de slaagkansen verhogen
Conclusie: Dyslexie heeft een negatieve invloed op het academisch traject ( vooral dropout) maar…
57% van de doorzetters behaalt in 3 jaar een bachelordiploma + een deel dat van richting veranderd is en 1 of 2 jaar later afstudeert ( cijfers nog niet bekend)
Waar moet aan gewerkt worden?
-
begeleiding bij studiekeuze ( verkeerde inhoudelijke studiekeuze, niveau te hoog, te weinig voorkennis, moeite met timemanagement)
-
ontwikkeling van studievaardigheden
-
sensibilisering van studenten ( gebruik faciliteiten, belang persoonlijkhedi en motivatie)
Bron: dr. Maaike Callens, Universiteit Gent: Succesrate en beïnvloedende factoren bij studenten in het HO, studiedag Garant, 20/10/2015
Adelaarsstraat 13/b002, 9051 Sint-Denijs-Westrem / tel.: 0476/827525 / e-mail: info@ecdyslexie.be